Ir o contido principal

A tradución xerouse de maneira automática  (elia.eus)

Entrega de los premios CAF-Elhuyar, bajo el lema "El conocimiento es la vacuna"

Entrega dos premios CAF-Elhuyar, baixo a lema "O coñecemento é a vacina"

2021 | Abril 28
O acto de entrega dos premios CAF-Elhuyar tivo lugar hoxe na Praza Kutxa Kultur de Tabakalera (Donostia-San Sebastián), con aforamento limitado e retransmitido vía streaming, debido ás circunstancias actuais. “Ezagutza dá txertoa” (O coñecemento é a vacina) foi a lema do certame deste ano. Trátase dun lema de total actualidade, e proba diso foi o número de traballos presentados, 64. Pódese dicir que tanto as persoas dedicadas á investigación como as amantes da ciencia sumáronse á lema e ao obxecto da convocatoria, que é promover, premiar e recoñecer a divulgación, o xornalismo e a socialización en eúscaro de temas e investigacións de ciencia e tecnoloxía.
  • Os premios foron paira Nahia Seijas Garzón, Ainara Sangroniz Agudo, Iñaki Sanz Azkue, Asier Alvite Arregui e Itxaso Navarro Celestino. Jon Urzelai Urbieta e Helene Sánchez Zelaia recibiron una mención especial nas categorías de Xornalismo e Sector Primario.
  • Este ano adxudicáronse dúas bolsas de creación. Una foi concedida a Itxaso Navarro Celestino paira desenvolver o proxecto “Sonata 00001011-Spam irudien soinu transdukzioen kontzertua”, e a outra a Ander Gortazar Balerdi e Jacek Markusiewicz, paira o seu traballo “15 minutuko hiria, 45 minutuko lurraldea. Euskal kartografia garaikideak”.
  • O Premio ao Mérito outorgado por Elhuyar foi paira o médico Jabier Agirre Lasarte, pola súa ampla actividade en favor do eúscaro.

Usurbil, 27 de abril de 2021

Na presente edición recibíronse un total de 64 traballos, e cabe destacar a proporcionalidade no xénero dos e as participantes. O xurado decidiu premiar os seguintes traballos en cada categoría:

O premio ao artigo divulgativo xeneral recaeu en Nahia Seijas Garzón, de Amurrio, co artigo titulado “Alferrik saiatzen gara natura giltzapetzen” (Tratamos inutilmente de pór a natureza baixo chave). Á hora de premiar a obra, o xurado destacou que a autora dá un punto de vista íntegro ao tema e conta a historia da historia dunha maneira amena e atractiva; desde o punto de vista xornalístico, subliñou que o fío condutor do artigo está ben fiado.

Pola súa banda, o premio de divulgación baseado na tese doutoral do autor foi paira Ainara Sangroniz Agudo, polo seu traballo “Polimero jasangarrien garapena elikagaien ontziratzerako” (Desenvolvemento de polímeros sustentables paira o envasado alimentario). Sangroniz é de Elgeta. Segundo o xurado, o artigo dá conta dunha investigación que responde a un problema actual; destaca a actualidade e o obxectivo do traballo de desexar mellorar o mundo.

Na categoría de traballos de xornalismo científico, o xurado apuntou que a obra premiada é un artigo de plena actualidade, á vez que presenta una visión persoal do autor, baseada na observación e a contemplación, o que lle achega orixinalidade. A reportaxe titulada “Etxeko leihoak naturaren behatoki” (As xanelas de casa como observatorio da natureza), escrito polo hernaniarra Iñaki Sanz Azkue, resultou gañador, e foi publicado no semanal Gaur8 e no xornal dixital Naiz o pasado mes de marzo.

Aínda que na categoría de xornalismo científico só pódese premiar un traballo, o xurado decidiu que outro dos presentados merece una mención especial: o titulado “Pentsatu, ez sinistu” (pensa, non creas), de Jon Urzelai Urbieta, de Zumarraga. O xurado sinala que esta emisión do programa de radio KKinZona do proxecto comunicativo de Urretxu e Zumarraga explica conceptos sobre a pandemia, facendo fronte a supersticiones, pseudoverdades e teorías negacionistas e difundindo a cultura científica.

O Premio Especial Neiker ten como obxectivo premiar as obras do sector primario, e o galardoado deste ano foi o zumaiarra Asier Alvite Arregui, pola súa obra “Betizua, Europako azken behi basatia desagertzear?” (A última raza de vaca salvaxe europea, as betizus, en perigo de extinción?). Os membros do xurado desta categoría dan una especial relevancia a que as obras teñan un carácter innovador, tecnolóxico e de utilidade, e afirman que o artigo premiado cumpre plenamente con estes criterios.

Nesta categoría, ademais, o xurado quixo destacar outro traballo cunha mención especial. Nesta ocasión, Helene Sánchez Zelaia foi galardoada pola obra “Klima-aldaketa eta mahastizaintza” (Cambio climático e viticultura). Segundo o xurado, neste artigo a autora ofrece una solución a un problema de actualidade, baseándose na interdisciplinariedad e a practicidad.

Todos os gañadores e as gañadoras recibiron un premio de 2.000 euros e una escultura de Imanol Andonegi Mendizabal.

Ademais dos citados premios, no certame CAF-Elhuyar outórgase una bolsa de 5.000 euros, co obxectivo de promover proxectos cuxo fin sexa exercer de nexo entre a ciencia e a sociedade. Este ano, con todo, outorgáronse dúas bolsas deste tipo: a donostiarra Itxaso Navarro Celestino recibiu una delas, paira desenvolver óbraa “Sonata 00001011-Spam irudien soinu transdukzioen kontzertua” (Sonata 00001011- Concerto de transducciones sonoras de imaxes spam); a outra bolsa foi paira o donostiarra Ander Gortazar Balerdi e o polaco Jacek Markusiewicz, paira o seu traballo titulado “15 minutuko hiria, 45 minutuko lurraldea. Euskal kartografia garaikideak” (Una cidade de 15 minutos, un territorio de 45 minutos. Cartografía vasca contemporánea).

Sobre o primeiro traballo, o xurado destacou que propón una nova técnica e fai una interesante reflexión, levando o spam a outro idioma. En canto ao segundo, o xurado sinala que a obra expón una preocupación contemporánea relacionada co urbanismo e que pode ser de utilidade paira a reflexión social.

Por último, o Padroado da Fundación Elhuyar concede o Premio ao Mérito de Elhuyar, co obxectivo de homenaxear ás persoas que destacaron na normalización do eúscaro e na difusión da ciencia e a tecnoloxía. Este ano, Jabier Agirre Lasarte, médico cunha longa traxectoria en favor do eúscaro, será recoñecido polo seu labor na divulgación científica e a normalización do eúscaro.

O xurado que valorou os artigos divulgativos e os traballos de xornalismo estivo composto por Arturo Elosegi Irurtia, ecólogo e investigador da UPV/EHU; Marian Iriarte Ormazabal, química e investigadora da UPV/EHU; Alberto Barandiaran Amillango, xornalista e escritor; e Aitziber Agirre Ruiz de Arkaute, directora da revista Elhuyar. Pola súa banda, o xurado que valorou os traballos do premio especial de Neiker conformárono Arantza Madariaga Aberasturi, directora da Fundación Elika; Pilar Santamaría Martínez, xefa de área da Fundación HAZI e Rikardo Bo Zabalo, director de BRTA.

Os traballos presentados paira a bolsa de creación Ciencia en Sociedade, doutra banda, foron avaliados por Lorea Agirre Dorronsoro, directora da Fundación Jakin; Koldo Almandoz da Cruz, director de cine; Josu Rekalde Izagirre, catedrático de Arte e Tecnoloxía da UPV/EHU; e Irune Bengoetxea Lanberri, responsable de comunicación de Elhuyar.

CAF Elhuyar Sariak 2021