Vés al contingut
El miembro de Elhuyar Alfontso Mujika ha sido nombrado académico de número de Euskaltzaindia

El membre d'Elhuyar Alfontso Mujika ha estat nomenat acadèmic de número d'Euskaltzaindia

2021 | novembre 26
Alfontso Mujika Etxeberria, company de treball en Elhuyar, ha estat nomenat acadèmic de número d'Euskaltzaindia en el ple celebrat avui per l'Acadèmia a Pamplona. Però qui és Alfontso

Alfon (conegut així pels seus companys i amics) va néixer en el barri d'Egia de Sant Sebastià el 28 d'octubre de 1959. Fill mitjà entre els tres fills i filles d'una família castellanoparlant, va créixer en un ambient on el basc estava absent fins que, en la seva joventut, entre altres coses fascinat per les cançons de Mikel Laboa, va despertar el seu interès per la llengua basca i va començar a aprendre-la.

Amb 17-18 anys es va apuntar a les classes de basca de l'escola nocturna d'AEK (les gau-eskolas) i, posteriorment, la família del caseriu Iriarte d'Orexa li va obrir encara més la senda del basc, a més d'ensenyar-li a recollir fenc, a omplir les menjadores i a preparar les mullidas per al bestiar. De fet, va viure una experiència molt semblant a la qual compte Joxean Sagastizabal en el llibre Kutxidazu bidea, Ixabel. El que no sabem és si en aquell lloc en el qual va néixer Orixe hi havia també alguna Ixabel.

Sempre va ser un bon estudiant i aviat va passar no sols a parlar sinó a dominar el basc; amb 23 anys ja havia començat a treballar com a professor de basc en AEK. Després d'exercir com a professor, va passar a ser responsable d'organització de l'àrea de Donostialdea d'AEK i d'allí va fer el salt a UEU, la Universitat Basca d'Estiu, on va exercir labors de gestió.

Des de 1990 treballa en Elhuyar, on ha col·laborat en nombrosos departaments: va ser redactor del Diccionari Enciclopèdic Elhuyar i director de redacció del Diccionari Enciclopèdic Harluxet en 1995. Va treballar també com a redactor del programa de divulgació científica Teknopolis (1999-2001), programa que després va dirigir des de l'any 2000 fins al 2002. Des de llavors treballa en el servei de traducció i correcció d'Elhuyar, on destaca la seva obstinació per raonar i resoldre els dubtes lingüístics que van sorgint i elaborar criteris clarificadors. La seva labor va ser crucial en la creació del diccionari bilingüe basc-castellà d'Elhuyar, i en l'actualitat continua col·laborant activament en les labors de correcció i actualització constant del diccionari. És, a més, professor de l'assignatura Basca Tècnic a l'Escola d'Enginyeria Tecnun de Donostia. Així mateix, és el secretari del Patronat de la Fundació Elhuyar des de la seva fundació

Va estudiar Enginyeria Tècnica Industrial en la UPV-EHU, però, entre altres raons animat per Jaione, la seva dona, ha exercit sempre la seva labor professional en el camp de la modernització i estandardització del basc, i és un autèntic referent per a tots aquells que treballen en l'elaboració de diccionaris, així com en traducció i en la determinació de criteris per al bon ús del basc.

Com a mostra d'això, abans del seu nomenament avui com a acadèmic de número d'Euskaltzaindia, va ser nomenat acadèmic corresponent en 2006 i membre de la Comissió de Terminologia del Govern Basc en 2008.

De totes maneres, molt abans d'aquests nomenaments treballava ja activament en l'elaboració de recomanacions i criteris per a un ús correcte i adequat del basc, tant a través de diverses publicacions com a través de cursos de formació dirigits sobretot a professionals de la llengua.

Així, des de 2002 participa en la Comissió d'Exonomástica d'Euskaltzaindia, i des de 2016 també en la Comissió d'Onomàstica, i és a més secretari de totes dues comissions.

És, així mateix, assessor i revisor de l'equip de treball del manual Euskara Batuaren Eskuliburua (Manual del Basc Unificat) d'Euskaltzaindia, i ha escrit dos dels volums del manual del Consell Assessor de Materials Escolars (EIMA), dependent del Govern Basc: Onomastika (Onomàstica) i Lletra larriak erabiltzeko irizpideak (Criteris d'ús de les lletres majúscules). A més, en 2019 es va encarregar de la redacció i edició del llibre Kale eta karriken izenak hautatzeko eta idazteko irizpideak (Criteris per a l'elecció i escriptura dels noms dels carrers), publicat per la comissió d'Onomàstica d'Euskaltzaindia.

D'altra banda, participa també de manera assídua des de fa més de 20 anys en els recursos de xarxa d'EIZIE, l'Associació de Traductors, Correctors i Intèrprets de Llengua Basca, com, per exemple, en la llista de correu Itzul i en els blogs 2tzuL i 31 eskutik.