Vés al contingut

La traducció s'ha generat de manera automàtica (elia.eus)

El experto, experto en conversación bilingüe de Elhuyar, disponible online

L'expert, expert en conversa bilingüe d'Elhuyar, disponible online

2020 | març 12
  • Primera plataforma basca de transcripció i subtitulat automàtica d'àudio i vídeo.
  • Funciona tant amb fitxers pregrabados com a directes.
  • Basat en intel·ligència artificial i xarxes neuronals.
  • La prova es pot realitzar de manera gratuïta en la web expert.eus.
  • Garanteix la privacitat de les dades i és flexible per a adaptar-se a les necessitats del client.

Elhuyar ha presentat avui a Sant Sebastià, en l'acte que ha celebrat en Tabakalera: Expert.

Expert és una plataforma per a la transcripció i subtitulació automàtica d'àudio i vídeos, desenvolupada per investigadors de l'equip d'I+D d'Elhuyar, utilitzant tecnologia capdavantera.

Jon Abril Olaetxea, director general d'Elhuyar, i Igor Leturia, responsable del projecte Azkarate, han donat les explicacions davant convidats i periodistes.

Jon Abril ha destacat que llengües com el basc estan fora de les estratègies i interessos de mercat dels gegants tecnològics, i que és important desenvolupar recursos com l'Expert a Euskal Herria: «Perquè el basc tingui una bona vitalitat digital, no podem deixar de dependre del que facin aquests gegants o del que no faran els desenvolupaments tecnològics clau per a la nostra llengua. Per tant, és imprescindible desenvolupar la nostra pròpia estratègia i aprofundir en la sobirania tecnològica». Ha demanat a les institucions que posin en marxa un ambiciós pla de recerca i desenvolupament en tecnologies lingüístiques i intel·ligència artificial per a poder desenvolupar eines com l'Expert, «que aportarà noves oportunitats al basc».

Després del director d'Elhuyar, ha pres la paraula Igor Leturia, responsable de tecnologies de parla, qui ha explicat els detalls d'Adegi. Va advertir que «hem utilitzat les tecnologies més innovadores en el coneixement de la parla: xarxes neuronals, intel·ligència artificial… I és capaç de comprendre i processar el basc i el castellà».

És un expert bilingüe que genera transcripcions i subtítols tant en castellà com en basc, tant de fitxers pregrabados com a directes. Pot processar arxius d'àudio, arxius de vídeo, enllaços a àudio i vídeo online (EITB, RTVE, Youtube, Facebook, Instagram…). També realitza transcripcions simultànies, oferint la possibilitat d'obtenir directament text escrit en parlar pel micròfon.

A més del text de les transcripcions també genera fitxers de subtítols (tant en format VTT com en format SRT). I també podem demanar la transcripció amb les marques de temps de cada paraula per a realitzar cerques avançades en vídeos, per exemple.

La pròpia plataforma compta a més amb una interfície d'edició que permet corregir manualment les transcripcions i subtítols creats automàticament per Expert.

Es pot utilitzar en la pròpia web, però també permet la seva integració en altres llocs i plataformes per a adequar-se a les necessitats dels clients.

El sistema és totalment confidencial i flexible per a poder adaptar-se a les aplicacions dels clients gestionant les seves dades de manera segura i amb total garantia.

L'expert coneixedor de la parla és aplicable en molts camps i és especialment útil en quatre:

• Sector audiovisual i mediàtic: subtítols de documentals i programes, transcripcions d'enregistraments d'entrevistes, etc.
  • Administració pública: aixecament d'actes de Plens o altres reunions
  • Interacció persona-màquina: Màquines de parla per a la Indústria 4.0, domòtica, agents de diàleg i assistents virtuals, centres de trucades…
  • Accessibilitat: sistemes de dictat…

Més informació en expert.eus.