Vés al contingut

La traducció s'ha generat de manera automàtica (elia.eus)

Irati Lizeaga, Elhuyarreko lankidea

Passat i present del basc en el món laboral d'Oarsoaldea

2023 | novembre 14
  • Irati Lizeaga, companya d'Elhuyar, ha analitzat la situació del basc en el món laboral d'Oarsoaldea.
  • L'objectiu principal de la recerca ha estat realitzar una fotografia general de la situació lingüística en les institucions públiques i privades de la comarca.
  • L'article dedicat a la recerca ha estat publicat en la Revista de Sociolingüística BAT.

Irati Lizeaga, companya d'Elhuyar i resident en Oarsoaldea, ha realitzat un estudi sobre la situació del basc i altres llengües en el món laboral de la comarca, responent a les següents preguntes: Quins factors influeixen en l'ús de les llengües en el món laboral? És saludable la situació del basc en el món laboral d'Oarsoaldea? Es cuida l'idioma del client/usuari? Quines oportunitats té la població jove de la zona per a treballar en basca a la comarca? Ha canviat la situació en els últims anys?

L'autora ha estructurat el treball en dos eixos: d'una banda, s'ha reunit amb els diferents agents de la comarca per a conèixer les iniciatives que s'han organitzat al llarg dels anys per a la normalització del basc i, per un altre, ha recollit la situació lingüística dels centres de treball dels treballadors i treballadores i habitants d'Oarsoaldea mitjançant un qüestionari. A través d'aquest, s'han recollit més de 8.000 dades i s'han classificat per sexe/gènere, edat, municipi i sector econòmic.

Entre les iniciatives orientades a la normalització del basc, cal destacar que Elhuyar ha utilitzat les dades recollides en el Pla ONA, dissenyat entre els anys 2003-2004, per a contrastar-los amb les dades actuals obtingudes a través del qüestionari. Així, ha pogut analitzar l'evolució del basc en els últims 20 anys en les entitats d'Oarsoaldea.

Quin ha estat el resultat? Doncs bé, en general, en aquests 20 anys la presència del basc en les organitzacions ha augmentat, però sobretot en dos aspectes: en el paisatge lingüístic i en les relacions externes. La retolació és l'aspecte que sens dubte més s'ha treballat, ja que és en aquest camp on es constaten els millors resultats: les retolacions en basca o en format bilingüe han passat del 28% al 77%.

Aquest resultat probablement està estretament relacionat amb les subvencions que els ajuntaments de la comarca han concedit durant molts anys per a traduir la retolació.

Al final de la recerca, l'autora també ha concretat les claus de cara al futur. Quins són? En primer lloc, es necessiten plans i iniciatives que reforcin la capacitació lingüística del personal, especialment en indústria, comerç i hostaleria. A la vista de les dades, destaca la labor realitzada per a garantir la presència del basc en el paisatge lingüístic, ja que els ajuntaments de la comarca venen oferint ajudes per a això des de fa temps. Tanmateix, és necessari continuar treballant per a augmentar la presència del basc en la documentació i en les relacions escrites, tant a nivell extern com intern.

Tenint en compte l'evolució del basc en les entitats d'Oarsoaldea al llarg d'aquests últims 20 anys, es pot concloure que la gestió del basc s'ha centrat en les relacions amb el client, ja que en les relacions internes molts treballadors no utilitzen el basc en els seus centres de treball; la seva llengua de treball és el castellà.

Finalment, Lizeaga ha posat en relleu que és necessari trencar amb la perspectiva de les relacions externes perquè els i les treballadores necessiten recursos i espais per a parlar basc en l'àmbit intern, de manera que l'ús del basc en els centres de treball no es limiti al temps dels espais de descans.